Co na to skarbówka?
Skarbówka już nieraz odpowiadała na pytania podatników dotyczące tego typu sprzedaży. Rozstrzygnięć jest dużo, jednak udało się zebrać poszczególne sytuację w całość – wszystko bowiem zależy od przedstawionego stanu faktycznego.
Regularna sprzedaż
Jeżeli sprzedaż wirtualnych przedmiotów nabierze charakteru ciągłego, wówczas będzie traktowana jako związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. W takiej sytuacji istnieje możliwość wyboru ryczałtu. W tym miejscu rodzi się pytanie – jaka stawka?
Ryczałt 3%
3% stawka ryczałtu jest odpowiednia dla podatnika, który co prawda nie wytwarza przedmiotów sam, ale kupuje je od innego gracza i sprzedaje kolejnemu. Wówczas jest to działalność usługowa w zakresie handlu, gdzie przedmioty, które są sprzedawane nie podlegają przetworzeniu i zostały zakupione w celu dalszej odsprzedaży.
Ryczałt 8,5%
Taką stawką ryczałtu będzie opodatkowana sprzedaż przedmiotów wirtualnych, które zostały samodzielnie przez podatnika wytworzone i następnie sprzedawane. Co ciekawe, w tym przypadku działalność nie może zostać potraktowana jako wytwórcza, ponieważ sprzedaż nie dotyczy przedmiotów materialnych.
Co ze sprzedażą “raz na jakiś czas”?
W większości przypadków to jednak osoby fizyczne sprzedają i kupują przedmioty w grach komputerowych. Kiedy zdarzy się czasem sprzedanie jakiegoś “łupu”, wówczas nie należy traktować tego jako działalność gospodarcza. W takiej sytuacji powstaje obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Sprzedaż wirtualnych przedmiotów na podstawie umowy licencji traktowana jest jako zbycie praw majątkowych, co zostało potwierdzone w kilku interpretacjach indywidualnych. W momencie w którym gra dopuszcza sprzedaż przedmiotów rozpoznany zostaje przychód z tzw. innych źródeł. Przychód w obu przypadkach opodatkowany powinien być według skali podatkowej stawką 12% lub 32%.