pon – pt 8:00 – 18:00     tel. 563 000 363       [email protected]

Doradztwo podatkowe

Podatek za złą pogodę? – kilka słów o opłacie deszczowej.

Stan prawny

Aktualny

Data publikacji

16 listopada 2022
Opłata deszczowa to nic innego, jak kolejny nałożony przez ustawodawców podatek. W gruncie rzeczy nie jest on nowy, ponieważ wprowadzony został 1 stycznia 2018 roku w wyniku znowelizowania ustawy Prawo wodne. Obecnie od kilku lat trwają prace nad kolejną nowelizacją ustawy, które planowo wejdą w życie na początku 2023 roku.

Na czym polega opłata deszczowa?

 

Podatek od deszczu został wprowadzony w celu walki z tzw. „betonozą” oraz pojawiającymi się suszami i niskimi poziomami wód. Opłata ta ma zachęcić podatników do bardziej ekologicznych rozwiązań i dbania o naturę.

Podatek ten zasila w większości budżet Państwowego Gospodarstwa Wodnego oraz w pozostałym zakresie budżet gmin. Zyski te przeznaczane są m.in. na badania stanu hydrologicznego, rozwój zlewni czy koszty administracyjne. Warto wspomnieć, że (o dziwo) nie jesteśmy pierwszym krajem, który wprowadził ten podatek, ponieważ polskie ustawodawstwo zaczerpnęło inspiracji z USA, Niemiec, czy Włoch.

 

Kogo dotyczy podatek od deszczu? 

 

Opłata ta dotyczy zarówno podatników mieszkających na wsi, jak i w mieście. Objęci podatkiem są właściciele nieruchomości, których powierzchnia wyróżnia się wysokim wskaźnikiem zabudowania i pokrywa większość znajdującej się na gruncie zieleni (naturalnej retencji terenowej).

Zobowiązani do opłaty są podatnicy, gdy powierzchnia nieruchomości przekracza 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, a zabudowa wynosi więcej niż 70% powierzchni gruntu. Poprzez zabudowę rozumie się dom, garaż, taras, podjazd pokryty betonem, czy też wyłożoną kostką brukową powierzchnię.

Podatnikami są zatem zarówno właściciele domów jednorodzinnych, jak i wspólnoty mieszkaniowe, szpitale, zakłady pracy, magazyny, biurowce, powierzchnie handlowe czy spółdzielnie.

 

Ile wynosi opłata deszczowa?

 

Wysokość opłaty zależy od tego, czy podatnik posiada jakąkolwiek infrastrukturę retencyjną na działce, którą w pewien sposób zrekompensuje obniżenie naturalnej retencji (np. zbiorniki na deszczówkę). Najwięcej zapłacą Ci, którzy nie posiadają żadnej infrastruktury retencyjnej. Obecne stawki prezentują się następująco:

bez urządzeń do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 1,00 zł za 1 m2 na 1 rok;

  • z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych o pojemności do 10% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,60 zł za 1 m2 na 1 rok;
  • z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych o pojemności od 10 do 30% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,30 zł za 1 m2 na 1 rok;
  • z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych o pojemności powyżej 30% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,10 zł za 1 m2 na 1 rok.

 

Za wyliczenie należnego podatku od deszczu, zgodnie z przepisami ustawy Prawo wodne odpowiadają organy wykonawcze jednostek samorządów terytorialnych, czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Nie daj im nawet piątaka więcej niż to konieczne!

Mentzen + to ciągła opieka prawno-podatkowa.
Zatem jeśli chciałbyś poczuć się bezpiecznie, a przy okazji płacić możliwie niskie podatki…

Doradztwo podatkowe w kancelarii Mentzen - doradztwo dla firm - zakładanie działalności gospodarczej

Nie daj im nawet piątaka więcej niż to konieczne!

Doradztwo podatkowe w kancelarii Mentzen - doradztwo dla firm - zakładanie działalności gospodarczej

Mentzen + to ciągła opieka prawno-podatkowa.
Zatem jeśli chciałbyś poczuć się bezpiecznie,
a przy okazji płacić możliwie niskie podatki…

Odwiedź nas również na: