Czym właściwie jest ta ulga prowzrostowa?
Ulga prowzrostowa (potocznie: ulga na ekspansję) jest nowością obowiązującą od 2022 roku. Jej istotą jest umożliwienie przedsiębiorcom odliczania od przychodów kosztów poniesionych w związku ze zwiększaniem sprzedaży produktów oferowanych w ramach działalności podatnika. Przysługuje ona podatnikom podatku dochodowego zarówno od osób fizycznych, jak i od osób prawnych. Przy czym podatnik PIT-u powinien rozliczać się na zasadach przewidzianych dla skali podatkowej albo podatku liniowego, natomiast w przypadku CIT-u nie uwzględnia się dochodów z zysków kapitałowych.
Przechodząc do szczegółowych warunków skorzystania z ulgi należy wskazać, że produkty (rozumiane jako rzeczy wytworzone przez podatnika) powinny być zbywane na rzecz podmiotów niepowiązanych. Zwiększenie przychodów ze sprzedaży powinno nastąpić w okresie następujących po sobie 2 kolejnych lat podatkowych. Do okresu tego wlicza się rok podatkowy, w którym zostały poniesione koszty na zwiększenie sprzedaży produktów.
Przez zwiększenie sprzedaży rozumie się zarówno zwiększenie sprzedaży dotychczas już oferowanych produktów, jak i sprzedaży produktów nieoferowanych uprzednio w ofercie podatnika (również w odniesieniu do terytorium konkretnego kraju). Przy czym spełnienie opisanego kryterium wzrostu wartości sprzedaży ustala się wyłącznie w odniesieniu do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce. W przypadku możliwości skorzystania z ulgi, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów są odliczane od podstawy opodatkowania do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w danym roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 złotych w roku podatkowym.
O jakich kosztach mowa?
Za koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
- uczestnictwa w targach poniesione na:
– organizację miejsca wystawowego;
– zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika;
– zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika; - działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
- dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
- przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
- przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Podkreślić należy, że jest to zamknięty katalog kosztów, co oznacza, że inne wydatki nie będą stanowiły kosztów podlegających odliczeniu w ramach ulgi. Ponadto w ramach ulgi mogą zostać uwzględnione tylko te koszty, które nie zostały uwzględnione przy ustalaniu wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu od podatku dochodowego z uwagi na prowadzenie działalności na podstawie zezwolenia w specjalnej strefie ekonomicznej, bądź z tytułu realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu wydanej na podstawie przepisów o wspieraniu nowych inwestycji. Ponadto koszty te nie mogą zostać podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub odliczone od podstawy opodatkowania.
Drogi sukces
Pracownicy Kancelarii Mentzen wystąpili z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym zapytali Dyrektora KISu czy Klient będzie mógł w ramach ulgi na ekspansję odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na:
- reklamy na autobusach w różnych miastach Polski;
- reklamy na taksówkach w Białymstoku;
- banery w różnych miastach Polski;
- reklamy na paczkomatach Inpost;
- Facebook ads;
- Google ads;
- sponsorowanie gal sportowych oraz lokowanie produktów na takich wydarzeniach;
- reklamę w radiu.
Dyrektor KIS wydał w tej sprawie interpretację indywidualną, w której uznał wskazane stanowisko za prawidłowe.
W uzasadnieniu interpretacji indywidualnej Klienta, Dyrektor KIS stanął na stanowisku, że sprzedaż gotowych posiłków („diet pudełkowych”), jako usługa kateringu dietetycznego jest działalnością produkcyjną i tym samym spełniony zostaje warunek wytworzenia przez podatnika oferowanych produktów, a działania reklamowe jakie prowadzi podatnik mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych.
Dzięki interpretacji indywidulanej z 30.01.2023 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.176.2022.3.KS, nasz Klient wszystkie te wydatki rozliczy podwójnie – jako kosztu uzyskania przychodu oraz jako dodatkowe odliczenie od podstawy opodatkowania do kwoty 1 mln zł w skali roku.
Oszczędność wyniesie niemal 200 tys. zł rocznie. I tak trzeba żyć proszę Państwa!