21 grudnia, 2023

Wykorzystywanie mieszkania do prowadzenia działalności gospodarczej

W tym artykule dowiesz się:
-jak wykorzystać mieszkanie do działalności gospodarczej?
-czy wynajmowane mieszkanie można wprowadzić do działalności gospodarczej?
- jakie są skutki podatkowe włączenia mieszkania do działalności?
- co można wrzucić w koszty?

Przedsiębiorco! Chciałbyś wykorzystać swoje mieszkanie do prowadzenia działalności gospodarczej? Powiemy Ci jak możesz to zrobić!

Mieszkanie w działalności gospodarczej.

Każdy właściciel nieruchomości jest zmuszony do tego, aby opłacać podatek od nieruchomości. Wysokość podatku uzależniona jest od tego, czy właściciel wykorzystuje lokal do prowadzenia działalności gospodarczej, czy też przeciwnie, wyłącznie do zamieszkania. W celu włączenia mieszkania do działalności gospodarczej, potrzebujemy wydzielenia konkretnego obszaru w mieszkaniu, który będzie służył do prowadzenia działalności. Przedsiębiorca który wydzielił jedno pomieszczenie do pracy, będzie miał mniejszy problem niż taki który nie zdecydował się na takie rozwiązanie lub nie miał takiej możliwości. Jeżeli natomiast osoba prowadząca działalność zdecydowała się na wydzielenie konkretnej powierzchni w mieszkaniu, musi dokładnie przeliczyć, ile metrów kwadratowych poświęci na czynności związane z prowadzeniem firmy.

Czy wynajmowane mieszkanie można wprowadzić do działalności?

Wynajmowane mieszkanie również można wprowadzić do działalności gospodarczej. W tym celu należy posiadać tytuł prawny do mieszkania, w którym przedsiębiorca zamierza prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą. Tytuł prawny zapewni umowa najmu, użyczenia oraz akt prawa własności. Aby prowadzić działalność gospodarczą w wynajmowanym mieszkaniu, konieczne jest uzyskanie pisemnej zgody właściciela nieruchomości. Wynajmujący może odmówić pozwolenia ze szczególnego powodu, na przykład z tytułu kredytu hipotecznego.

Skutki podatkowe.

Przedsiębiorca, który zdecyduje się przeznaczyć część swojego mieszkania na działalność gospodarczą, musi liczyć się ze wzrostem podatku od nieruchomości. Wysokość podatku od nieruchomości wzrasta w przypadku zarezerwowania części mieszkania (np. jednego pokoju) wyłącznie na cele związane z działalnością gospodarczą. Podjętą decyzje należy zgłosić do urzędu gminy lub miasta właściwego dla miejsca zamieszkania. Wzrost stawek podatku nie może przekroczyć rocznie:
– 1 zł od 1 m 2 powierzchni użytkowej w przypadku budynków mieszkalnych
– 28,78 od 1 m 2 powierzchni użytkowej w przypadku budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Koszty w działalności.

Przedsiębiorca wprowadzając mieszkanie do działalności gospodarczej ma możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodu. Do kosztu możemy zaliczyć między innymi czynsz, Internet, prąd. W tym przypadku najważniejsza jest powierzchnia mieszkania, współczynnik metra kwadratowego określa wysokość czynszu, który może być fakturowany. Wystarczy przeliczyć procent całego mieszkania wykorzystywany na działalność gospodarczą i przemnożyć go przez całkowitą wartość faktury.

Zobacz również

Teksty, które musisz przeczytać!

Wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej

W tym artykule przedstawię procedurę występowania wspólnika ze spółki cywilnej, której umowa została zawarta na czas nieoznaczony. Omówię także związane z tym konsekwencje finansowe oraz wskażę najważniejsze aspekty, o których należy pamiętać.

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu

Leasing jest coraz częściej wybierany przez przedsiębiorców jako sposób sfinansowania zakupu pojazdu firmowego. Daje wiele korzyści podatkowych, ze względu na wliczenie wydatków związanych z umową leasingową i miesięcznymi ratami w koszty uzyskania przychodu. Pozostaje tylko kwestia, jak przeprowadzić cały proces zakończenia leasingu, aby później móc jak najkorzystniej sprzedać samochód.

Danina solidarnościowa kogo dotyczy i na czym polega?

W tym artykule dowiesz się:
– Kogo dotyczy danina solidarnościowa?
– Od jakich dochodów zapłacisz daninę solidarnościową?
– Czy przysługują Ci jakieś odliczenia?
– Kiedy wykazać oraz zapłacić daninę solidarnościową?

Dopłaty do kapitału – sztuczka kreatywnego księgowego

Dopłaty do kapitału mogą być świetną alternatywą dla pożyczek od wspólników. Czym się różnią, jakie mają wady i zalety? Czy mogą być wykorzystane wyłącznie do dokapitalizowania spółki,
czy może mogą mieć bardziej kreatywne zastosowanie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule, zapraszam!

Śledź nasze social media

Marta Pietrzak
Marta Pietrzak

Udostępnij artykuł

Zobacz również

Teksty, które musisz przeczytać!

Wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej

W tym artykule przedstawię procedurę występowania wspólnika ze spółki cywilnej, której umowa została zawarta na czas nieoznaczony. Omówię także związane z tym konsekwencje finansowe oraz wskażę najważniejsze aspekty, o których należy pamiętać.

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu

Leasing jest coraz częściej wybierany przez przedsiębiorców jako sposób sfinansowania zakupu pojazdu firmowego. Daje wiele korzyści podatkowych, ze względu na wliczenie wydatków związanych z umową leasingową i miesięcznymi ratami w koszty uzyskania przychodu. Pozostaje tylko kwestia, jak przeprowadzić cały proces zakończenia leasingu, aby później móc jak najkorzystniej sprzedać samochód.

Danina solidarnościowa kogo dotyczy i na czym polega?

W tym artykule dowiesz się:
– Kogo dotyczy danina solidarnościowa?
– Od jakich dochodów zapłacisz daninę solidarnościową?
– Czy przysługują Ci jakieś odliczenia?
– Kiedy wykazać oraz zapłacić daninę solidarnościową?

Dopłaty do kapitału – sztuczka kreatywnego księgowego

Dopłaty do kapitału mogą być świetną alternatywą dla pożyczek od wspólników. Czym się różnią, jakie mają wady i zalety? Czy mogą być wykorzystane wyłącznie do dokapitalizowania spółki,
czy może mogą mieć bardziej kreatywne zastosowanie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule, zapraszam!

Śledź nasze social media

Oto, co również warto przeczytać

Zebraliśmy treści, które idealnie dopełnią artykuł.
18 kwietnia, 2024
As of January 1, 2025, the rules for calculating health care contribution will change. It is expected that the changes being implemented will reduce the health premium for 93% of entrepreneurs (regardless of the form of taxation), including especially those with low and medium incomes. Below I will present the changes the government is planning:
Przeczytaj całość
18 kwietnia, 2024
Od 1 stycznia 2025 r. zmienią się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne. Przewiduje się, że dzięki wdrażanym zmianom obniżona zostanie wysokość składki zdrowotnej dla 93 proc. przedsiębiorców (niezależnie od formy opodatkowania), w tym w szczególności dla tych, którzy osiągają niskie i średnie dochody. Poniżej zaprezentuje zmiany jakie rząd planuje:
Przeczytaj całość
4 kwietnia, 2024
Od 1 stycznia 2024 r. zaczynają obowiązywać nowe przepisy dotyczące minimalnego podatku dochodowego. Nowy podatek będzie obowiązywał podmioty, które w danym roku podatkowym poniosły stratę bądź ich próg rentowności nie przekroczył 2%. Pierwsze rozliczenia tego podatku będą miały miejsce w 2025 r.
Przeczytaj całość