Jeśli jesteś przedsiębiorcą i nie zatrudniasz pracowników, możesz w każdej chwili bezpłatnie zawiesić działalność gospodarczą. Na czym polega zawieszenie działalności, jak to zrobić i jak w takiej sytuacji rozwiązać kwestie ZUS-u i VAT-u?
Kiedy i na jak długo można zawiesić działalność gospodarczą?
Przedsiębiorca decyzję o zawieszeniu działalności gospodarczej może podjąć z wielu powodów. Najczęściej są to problemy finansowe , problemy zdrowotne, brak zleceń czy zdarzenia losowe od niego niezależne. Okres zawieszenia działalności może być oznaczony lub nieokreślony, jednak nie krótszy niż 30 dni. Możliwe jest zawieszanie jednoosobowej działalności gospodarczej tyle razy, ile to konieczne, w trakcie jej prowadzenia. Zawiesić działalność można pod warunkiem, że w firmie nie są zatrudnieni pracownicy:
- na umowę o pracę
- na zasadzie powołania, wyboru, mianowania
- na spółdzielczą umowę o pracę.
Przed zgłoszeniem zawieszenia firmy, konieczne jest rozwiązanie wszystkich umów o pracę. Działalność można zawiesić także wtedy, gdy pracownicy przebywają: na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie wychowawczym lub urlopie rodzicielskim i nie łączą korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu. Zwolnionych pracowników należy wyrejestrować z ubezpieczeń w ciągu 7 dni od daty ustania stosunku pracy.
Jak zawiesić działalność jednoosobową?
Chcąc zawiesić jednoosobową działalność gospodarczą, wystarczy udać się do urzędu miasta lub gminy i złożyć stosowny wniosek w CEIDG. Zawieszenie nie wymaga dopełniania żadnych skomplikowanych formalności. Decydując się na załatwienie sprawy w ten sposób, wystarczy wypełnić dokument i wysłać go listem poleconym. Działalność można zawiesić również bez konieczności odwiedzania urzędu. Aby zawiesić działalność gospodarczą, zgłoszenie dokonuje się na formularzu aktualizującym CEIDG-1. Po zawieszeniu działalności CEIDG przekazuje informację do ZUS-u lub KRUS-u, a także do GUS-u oraz do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Złożenie wniosku jest zwolnione z opłat.
Zawieszenie działalności a ZUS i podatek VAT
Na podstawie informacji, którą ZUS otrzymuje od CEIDG, zostają sporządzone konkretne formularze. Formularz ZUS ZWPA oznacza wyrejestrowanie płatnika składek, z kolei ZUS ZWUA – wyrejestrowanie z ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność gospodarczą oraz osób współpracujących. Formularz ZUS ZCNA ma natomiast na celu wyrejestrowanie zgłoszonych członków rodziny osoby prowadzącej działalność. W trakcie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie podlega ubezpieczeniom, co oznacza, że nie ma obowiązku opłacania składek.
Należy jednak pamiętać, iż proporcjonalnego zmniejszenia nie stosuje się w przypadku odprowadzania składki na ubezpieczenie zdrowotne. Składka ta jest bowiem miesięczna i nie można jej podzielić. Przedsiębiorca zobowiązany jest opłacić ją od pełnej podstawy wymiaru, niezależnie od tego, czy działalność wykonywana była przez część czy też całość miesiąca.
Przedsiębiorca, w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej, ma prawo przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego i opłacać składki na te ubezpieczenia. Taka możliwość występuje w przypadku, jeśli nie ma on innego tytułu do tych ubezpieczeń (np. zatrudnienie w innym zakładzie). Przedsiębiorca nie może jednak opłacać składek na ubezpieczenie chorobowe oraz wypadkowe.
Czas zawieszenia działalności gospodarczej nie wpływa na status podatnika jako podatnika czynnego VAT. Przedsiębiorcy opodatkowani VAT, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej, nie składają JPK_VAT za okresy rozliczeniowe dotyczące czasu zawieszenia działalności.
Składania JPK_VAT w okresie zawieszenia dotyczy przedsiębiorców dokonujących:
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
- importu usług lub nabycia towarów, w zakresie których są podatnikami,
jak również okresów rozliczeniowych:
- w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,
- za które podatnik dokonuje korekty wcześniejszych deklaracji
Co można robić w trakcie zawieszenia działalności?
W trakcie zawieszenia działalności istnieje prawo do rozliczania takich kosztów, które wynikają z umów zawartych przed okresem zawieszenia. Są to wydatki, ponoszone w celu utrzymania firmy. W tym czasie mamy prawo do rozliczania takich kosztów jak najem, koszty energii, abonament za telefon czy np. koszty leasingu. Nie można jednak ponosić kosztów związanych np. z zakupem paliwa, kosztów delegacji. Dodatkowo w okresie zawieszenia działalności nie można dokonywać odpisów amortyzacyjnych od posiadanych środków trwałych i wartości niematerialnych.