pon – pt 8:00 – 18:00     tel. 563 000 363       [email protected]

Optymalizacja podatkowa

Hulajnoga elektryczna w kosztach przedsiębiorcy

Stan prawny

Aktualny

Data publikacji

01 stycznia 2024
W tym artykule dowiesz się:
- Czy przedsiębiorca może kupić hulajnogę elektryczną na firmę?
- Czy hulajnogę można zaliczyć do kosztów firmowych?
- Jak odliczyć podatek VAT w przypadku hulajnogi elektrycznej?

Hulajnoga elektryczna to świetna alternatywa dla samochodu, motoru czy roweru szczególnie w zatłoczonych miastach, gdzie brak miejsca parkingowego lub ograniczenia dotyczące wjazdu do centrum miasta skłaniają przedsiębiorców do szukania skuteczniejszych rozwiązań. Dlatego hulajnoga wydaje się być w tym przypadku sprawniejszym środkiem transportu dla przedsiębiorcy, który potrzebuje dotrzeć do kontrahenta. Czy hulajnoga elektryczna może być dla przedsiębiorcy kosztem?

Czy przedsiębiorca może kupić hulajnogę elektryczną na firmę?

Zgodnie z art. 22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszt uzyskania przychodu można uznać wydatek, który poniesiony został w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 23 wspomnianej ustawy.

Należy jednak pamiętać, że to przedsiębiorca w razie ewentualnej kontroli urzędu skarbowego musi wykazać związek poniesionego kosztu z działalnością gospodarczą. Nie zawsze można bowiem w jednoznaczny sposób stwierdzić, że dany wydatek może być kosztem podatkowym. W takich sytuacjach warto złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Zakup hulajnogi elektrycznej możemy zaliczyć do kosztów podatkowych, jeżeli jest on:

  • związany z działalnością gospodarczą i poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia jego źródła – istnieje związek przyczynowo skutkowy pomiędzy kosztem a przychodem;
  • racjonalny – możliwy do uzasadnienia i udowodnienia;
  • prawidłowo udokumentowany np. fakturą lub rachunkiem;
  • nie znajduje się na liście kosztów zabronionych.

Hulajnoga elektryczna zakupiona na cele prowadzenia działalności nie może być użytkowana do celów prywatnych, powinna służyć tylko w działalności gospodarczej. Przepisy są tu więc inne niż w przypadku samochodów osobowych. W odniesieniu do samochodu można zadeklarować jego użytkowanie w sposób mieszany, czyli do celów prywatnych i służbowych.

Czy hulajnogę można zaliczyć do kosztów firmowych?

W związku z tym, że hulajnoga według Kodeksu Drogowego nie jest pojazdem osobowym, to koszty związane z jej eksploatacją nie muszą być limitowane, tak jak w przypadku samochodów osobowych. Wydatki z nią związane ujmuje się więc w pełnej wysokości.

W zależności od sposobu finansowania, wartości i okresu użytkowania hulajnogę elektryczną możemy:

  • wprowadzić do ewidencji środków trwałych;
  • wprowadzić bezpośrednio do kosztów podatkowych;
  • wykorzystać na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub finansowego.

Zgodnie z przepisami środkiem trwałym może być każdy składnik majątku, stanowiący własność lub współwłasność przedsiębiorcy, który jest zdatny, kompletny i przeznaczony na potrzeby działalności. Z kolei przewidywany termin użytkowania danego składnika jest dłuższy niż rok. Hulajnogę możemy zaliczyć do środków trwałych dobrowolnie, jednak jeśli jej wartość początkowa przekracza kwotę 10 tys. zł, to wtedy jest to obowiązkowe. Trzeba zatem prawidłowo ustalić wartość początkową zakupu:

  • dla czynnych podatników VAT wartością początkową będzie kwota netto;
  • dla podatników korzystających ze zwolnienia VAT, będzie to kwota brutto wynikająca z faktury.

Zakup hulajnogi o wartości początkowej nie przekraczającej 10 tys. zł możemy zaliczyć bezpośrednio w koszty prowadzonej działalności na trzy sposoby:

  • możemy od razu zaksięgować fakturę za nabytą hulajnogę elektryczną jako koszty zgodnie z datą jej wystawienia;
  • możemy wprowadzić hulajnogę jako środek trwały i dokonać jednorazowej amortyzacji w miesiącu oddania do użytkowania lub w miesiącu następnym;
  • możemy dobrowolnie zaliczyć hulajnogę do środków trwałych i dokonywać comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych według odpowiedniej stawki. W tym przypadku pierwszy odpis amortyzacyjny ma miejsce w miesiącu następnym po miesiącu, w którym hulajnoga została oddana do użytkowania.

Z kolei zakupioną hulajnogę o wartości początkowej przekraczającej 10 tys. zł musimy ująć w środkach trwałych przedsiębiorstwa i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania jej do użytkowania lub w miesiącu następnym albo też dokonywać odpisów amortyzacyjnych według właściwej stawki od miesiąca następnego po miesiącu oddania hulajnogi do użytkowania.

Hulajnoga elektryczna a leasing operacyjny lub finansowy

W przypadku korzystania z hulajnogi elektrycznej w ramach umowy leasingu operacyjnego, przedsiębiorca ma możliwość uwzględnienia całkowitej wartości miesięcznych rat leasingowych, wraz z ewentualnymi kosztami manipulacyjnymi i prowizjami z faktury od leasingodawcy, jako koszty firmowe. W leasingu operacyjnym sprzęt objęty umową pozostaje własnością leasingodawcy do momentu wykupu przez leasingobiorcę.

Natomiast, w przypadku wykorzystania elektrycznej hulajnogi na podstawie umowy leasingu finansowego, hulajnoga jest wprowadzana do ewidencji środków trwałych w chwili zawarcia umowy. W takiej sytuacji, kosztem firmowym są miesięczne odpisy amortyzacyjne oraz odsetki od części kapitałowej raty, które można uzyskać z faktury od leasingodawcy.

Jak odliczyć podatek VAT w przypadku hulajnogi elektrycznej?

W przypadku, gdy nabycie hulajnogi elektrycznej jest związane wyłącznie z prowadzoną działalnością, to podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT od jej zakupu oraz wydatków eksploatacyjnych.

Nie daj im nawet piątaka więcej niż to konieczne!

Mentzen + to ciągła opieka prawno-podatkowa.
Zatem jeśli chciałbyś poczuć się bezpiecznie, a przy okazji płacić możliwie niskie podatki…

Doradztwo podatkowe w kancelarii Mentzen - doradztwo dla firm - zakładanie działalności gospodarczej

Nie daj im nawet piątaka więcej niż to konieczne!

Doradztwo podatkowe w kancelarii Mentzen - doradztwo dla firm - zakładanie działalności gospodarczej

Mentzen + to ciągła opieka prawno-podatkowa.
Zatem jeśli chciałbyś poczuć się bezpiecznie,
a przy okazji płacić możliwie niskie podatki…

Odwiedź nas również na: