Ten artykuł ma być dla Ciebie szybką checklistą pomagającą uporządkować promocyjne pułki.
Najniższa cena sprzed 30 dni.
Procent i kwota oferowanego rabatu muszą być liczone od najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
Jeśli określamy rabat procentowo – podawana wartość ma odnosić się do najniższej ceny z 30 dni przed wprowadzaną obniżką, a nie – jak często ma to miejsce – do ceny bazowej produktu. Tym samym odniesienie do ceny pierwotnej jako „przekreślonej” nie jest prawidłowym postępowaniem, a organy kontrolujące (UOKiK lub Inspekcja Handlowa) odczytują takie informacje jako wprowadzające w błąd konsumenta.
Informacja o obniżce wyrażonej w procentach.
Dla przykładu – planujemy obniżyć cenę sprzedawanych przez nas oprawek do okularów. Pierwotna cena naszego produktu opiewała na 2000,00 zł. Tydzień przed planowaną promocją „30% na oprawki marki x” cena produktu była już obniżona o 20%. Zatem – nasz nowy rabat powinien być przedstawiony jako „30%” – od ceny z pierwotnej promocji, a nie „50 %” liczony od ceny pierwotnej 2000,00 zł.
Informacja o obniżce wyrażonej kwotowo.
Tutaj sytuacja wygląda analogicznie, jak w przypadku przykładu rabatu procentowego. Jeśli planujemy obniżyć cenę produktu o 200,00 zł, rabat ten musimy liczyć w kontekście „najświeższej” z cen – najniższej z ostatnich 30 dni przed nową obniżką. Przykład?
Nasze obroże dla psów w cenie regularnej kosztują 400,00 zł. Planujemy promocję „-50,00 zł. Kwota rabatu, czyli „- 50,00 zł” będzie liczona od 350,00 zł, bo taką cenę wprowadziliśmy przed 20 dniami w ramach weekendowej promocji.
Informacja o wielu cenach w ostatnich 30 dniach.
Dla uatrakcyjnienia oferty promocyjnej chcemy zawrzeć dla klientów zbiorczą informację o tym, jak kształtowały się ceny produktu na przestrzeni całej jego sprzedaży.
Kluczowa informacja, która musi się znaleźć w naszym komunikacie cenowym to ta o cenie aktualnej – ze wskazaniem rabatu – oraz ta o cenie najniższej w ciągu ostatnich 30 dni. Wszystko inne – czyli np. informacja o cenie pierwotnej – pozostaje informacją dodatkową (nieobligatoryjną). Musimy pamiętać, że przekaz, który będzie nieczytelny, gromadzący nadmiar informacji.
Dla przykładu: podajemy cenę z ostatnich 7 dni przed obniżką (bo była wyższa od ceny sprzed 20 dni zatem jest dla nas jako sprzedawcy bardziej atrakcyjna w komunikacie), do tego podajemy cenę sprzed 6 miesięcy przed obniżką, cenę producenta, cenę porównawczą z innego sklepu itp. – wszystko to może utrudniać konsumentowi zrozumienie przekazu i wprowadzać zbędne w ocenie organów kontrolujących zamieszanie.
Informacja czytelna i widoczna.
Nasz komunikat rabatowy – o najniższej cenie z ostatnich 30 dni ma znajdować się przy cenie produktu, który teraz sprzedajemy w ramach promocji. Być jasny i czytelny. Nie możemy używać nieczytelnych czcionek, umieszczać go na samym dole strony pod szeregiem informacji opisujących produkt. Krótko – informacja o cenie promocyjnej musi być zawarta tuż obok poprzedniej ceny, do której się odnosi.