4 grudnia, 2024

Nowe regulacje w marketingu online

W tym artykule dowiesz się jakie zmiany zostały wprowadzone w tematyce zgód marketingowych, które powinieneś uzyskać od swoich klientów, aby legalnie przekazywać im informacje marketingowe i promować swoją działalność.

Poprzedni stan prawny został opisany w artykule Prowadzisz marketing online? Sprawdź, jakie zgody powinieneś uzyskać, tam również znajdziesz informacje o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych.

Nowa ustawa – Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE), zasadniczo zaczęła obowiązywać od 10.11.2024 roku i ma ona między innymi uporządkować zasady postępowania, w szczególności związane z e-commerce i marketingiem elektronicznym, które aktualnie znajdują się również w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Ustawa rozszerza zakres odbiorców objętych przepisami, obejmując nie tylko osoby fizyczne, ale wszystkich „abonentów lub użytkowników końcowych”, w tym firmy – niezależnie od kontekstu kontaktu marketingowego. To ważna zmiana dla sklepów prowadzących sprzedaż między przedsiębiorcami.

Dodatkowo, nowe regulacje dotyczące plików cookies wymagają od właścicieli e-sklepów dostosowania stron internetowych i procesów zbierania danych. Poprawne zarządzanie danymi rozpoczyna się od dobrze skonstruowanych zgód i klauzul informacyjnych, dlatego istotne jest zaimplementowanie tych funkcjonalności na startowych stronach. Użytkownik powinien mieć możliwość zabronienia zbierania informacji o sobie, których nie chce udostępniać do zbierania. Właściciel strony powinien zadbać o poprawne funkcjonowanie strony we wszystkich wymaganych przypadkach i dlatego warto zweryfikować ustawienia strony, czy nie przetwarzają danych w zbyt szerokim zakresie. Strona, aby była w pełni transparentna, powinna umożliwiać użytkownikowi dotarcie do konkretnych danych, jakie są zbierane w poszczególnych kategoriach, przykładowo: co tak naprawdę będzie zbierane i przechowywane w plikach cookie technicznych czy funkcjonalnych.

Kolejną zmianą jest fakt, że zgody marketingowe powinny być rozdzielone co do kanału komunikacji. Prawidłowe rozwiązanie zakłada odebranie takiej ilości zgód, ile planujesz kanałów komunikacji. Przykładowo oddzielne checkboxy w formularzu na stronie internetowej dla newslettera, oddzielnie na smsy z informacjami o promocjach, oddzielnie na marketing telefoniczny.

Ustawa praktycznie eliminuje możliwość realizacji tzw. cold calli i cold maili bez uprzedniej zgody odbiorcy. Tak więc każda wiadomość elektroniczna posiadająca cel handlowy, w szczególności do potencjalnego klienta biznesowego, wymaga uzyskania od niego wcześniejszej zgody.

Wspomnieć należy również, że nowe przepisy przewidują surowsze kary za naruszenie przepisów dotyczących komunikacji marketingowej. Kary mogą sięgać do 3% przychodu ukaranego podmiotu lub do 1 000 000 zł!

Nie zmienia się jednak fakt, że zgodę na marketing, powinieneś uzyskać jeszcze przed wysłaniem pierwszej wiadomości. Co więcej nie określono jednego, prawidłowego sposobu odbierania zgody marketingowej – ważne, żeby tak zgoda była w pełni dobrowolna, jasna i konkretna. Użytkownik powinien mieć możliwość niewyrażenia zgody, a jeśli zdecyduje się ją wyrazić, żeby wiedział na co dokładnie się zgadza.

Prawidłowe nawiązanie kontaktu z potencjalnym klientem, zarówno przedsiębiorcą jak i konsumentem powinno przebiegać z zachowaniem następujących etapów: 

  • Skierowanie prośby o wyrażenie zgody na przesłanie treści marketingowej 
  • Uzyskanie wyraźnej zgody na dany kanał komunikacji 
  • Przesłanie właściwej treści marketingowej kanałem komunikacji, na który zgodę wyraził odbiorca.

Oznacza to, że każdy przedsiębiorca opierający swoje działania marketingowe na zgodzie odbiorców powinien dokonać weryfikacji, czy dotychczas uzyskane zgody spełniają wymagania nowych przepisów. Taka weryfikacja powinna obejmować nie tylko treść samych zgód, ale też sposób ich zbierania.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do kontaktu.

Zobacz również

Teksty, które musisz przeczytać!

Wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej

W tym artykule przedstawię procedurę występowania wspólnika ze spółki cywilnej, której umowa została zawarta na czas nieoznaczony. Omówię także związane z tym konsekwencje finansowe oraz wskażę najważniejsze aspekty, o których należy pamiętać.

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu

Leasing jest coraz częściej wybierany przez przedsiębiorców jako sposób sfinansowania zakupu pojazdu firmowego. Daje wiele korzyści podatkowych, ze względu na wliczenie wydatków związanych z umową leasingową i miesięcznymi ratami w koszty uzyskania przychodu. Pozostaje tylko kwestia, jak przeprowadzić cały proces zakończenia leasingu, aby później móc jak najkorzystniej sprzedać samochód.

Danina solidarnościowa kogo dotyczy i na czym polega?

W tym artykule dowiesz się:
– Kogo dotyczy danina solidarnościowa?
– Od jakich dochodów zapłacisz daninę solidarnościową?
– Czy przysługują Ci jakieś odliczenia?
– Kiedy wykazać oraz zapłacić daninę solidarnościową?

Dopłaty do kapitału – sztuczka kreatywnego księgowego

Dopłaty do kapitału mogą być świetną alternatywą dla pożyczek od wspólników. Czym się różnią, jakie mają wady i zalety? Czy mogą być wykorzystane wyłącznie do dokapitalizowania spółki,
czy może mogą mieć bardziej kreatywne zastosowanie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule, zapraszam!

Śledź nasze social media

Klaudia Czukowicz
Klaudia Czukowicz

Udostępnij artykuł

Zobacz również

Teksty, które musisz przeczytać!

Wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej

W tym artykule przedstawię procedurę występowania wspólnika ze spółki cywilnej, której umowa została zawarta na czas nieoznaczony. Omówię także związane z tym konsekwencje finansowe oraz wskażę najważniejsze aspekty, o których należy pamiętać.

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu

Leasing jest coraz częściej wybierany przez przedsiębiorców jako sposób sfinansowania zakupu pojazdu firmowego. Daje wiele korzyści podatkowych, ze względu na wliczenie wydatków związanych z umową leasingową i miesięcznymi ratami w koszty uzyskania przychodu. Pozostaje tylko kwestia, jak przeprowadzić cały proces zakończenia leasingu, aby później móc jak najkorzystniej sprzedać samochód.

Danina solidarnościowa kogo dotyczy i na czym polega?

W tym artykule dowiesz się:
– Kogo dotyczy danina solidarnościowa?
– Od jakich dochodów zapłacisz daninę solidarnościową?
– Czy przysługują Ci jakieś odliczenia?
– Kiedy wykazać oraz zapłacić daninę solidarnościową?

Dopłaty do kapitału – sztuczka kreatywnego księgowego

Dopłaty do kapitału mogą być świetną alternatywą dla pożyczek od wspólników. Czym się różnią, jakie mają wady i zalety? Czy mogą być wykorzystane wyłącznie do dokapitalizowania spółki,
czy może mogą mieć bardziej kreatywne zastosowanie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule, zapraszam!

Śledź nasze social media

Oto, co również warto przeczytać

Zebraliśmy treści, które idealnie dopełnią artykuł.
Dwie osoby analizujące dokumenty
15 października, 2025
Powołując do życia spółkę, nie zakładamy od razu, że będziemy zmieniać postanowienia jej umowy. Często jednak okazuje się, że pierwotne założenia nie pokrywają się z realnymi oczekiwaniami wspólników spółki (zwłaszcza w przypadku spółek zakładanych w systemie S24). Konieczne staje się wtedy przeprowadzenie zmian. O tym jak się za to zabrać, przeczytacie poniżej.
Przeczytaj całość
Informacje o promocjach
2 października, 2025
Omnibus, czyli dyrektywa wprowadzająca zmiany w przepisach chroniących konsumentów zrewolucjonizowała informacje o cenach i promocjach już w 2023 roku, ale codzienna praktyka sprzedawców wciąż pokazuje, że nie każdy „na serio” podchodzi do obowiązków informacyjnych.
Przeczytaj całość
Butelki do zwrotu
30 września, 2025
Od 1 października 2025 r. w Polsce formalnie startuje system kaucyjny na wybrane opakowania po napojach. Przy kasie zapłacimy kaucję, a po zwrocie oznaczonego pustego opakowania odzyskamy ją w całości. Tyle teoria - w praktyce pierwsze miesiące będą przejściowe, a nowe oznaczenia i punkty zwrotu będą pojawiać się stopniowo.
Przeczytaj całość