Doradztwo prawne

Nowe regulacje w marketingu online

Stan prawny

Aktualny

Data publikacji

04 grudnia 2024
W tym artykule dowiesz się jakie zmiany zostały wprowadzone w tematyce zgód marketingowych, które powinieneś uzyskać od swoich klientów, aby legalnie przekazywać im informacje marketingowe i promować swoją działalność.

Poprzedni stan prawny został opisany w artykule Prowadzisz marketing online? Sprawdź, jakie zgody powinieneś uzyskać, tam również znajdziesz informacje o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych.

Nowa ustawa – Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE), zasadniczo zaczęła obowiązywać od 10.11.2024 roku i ma ona między innymi uporządkować zasady postępowania, w szczególności związane z e-commerce i marketingiem elektronicznym, które aktualnie znajdują się również w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Ustawa rozszerza zakres odbiorców objętych przepisami, obejmując nie tylko osoby fizyczne, ale wszystkich „abonentów lub użytkowników końcowych”, w tym firmy – niezależnie od kontekstu kontaktu marketingowego. To ważna zmiana dla sklepów prowadzących sprzedaż między przedsiębiorcami.

Dodatkowo, nowe regulacje dotyczące plików cookies wymagają od właścicieli e-sklepów dostosowania stron internetowych i procesów zbierania danych. Poprawne zarządzanie danymi rozpoczyna się od dobrze skonstruowanych zgód i klauzul informacyjnych, dlatego istotne jest zaimplementowanie tych funkcjonalności na startowych stronach. Użytkownik powinien mieć możliwość zabronienia zbierania informacji o sobie, których nie chce udostępniać do zbierania. Właściciel strony powinien zadbać o poprawne funkcjonowanie strony we wszystkich wymaganych przypadkach i dlatego warto zweryfikować ustawienia strony, czy nie przetwarzają danych w zbyt szerokim zakresie. Strona, aby była w pełni transparentna, powinna umożliwiać użytkownikowi dotarcie do konkretnych danych, jakie są zbierane w poszczególnych kategoriach, przykładowo: co tak naprawdę będzie zbierane i przechowywane w plikach cookie technicznych czy funkcjonalnych.

Kolejną zmianą jest fakt, że zgody marketingowe powinny być rozdzielone co do kanału komunikacji. Prawidłowe rozwiązanie zakłada odebranie takiej ilości zgód, ile planujesz kanałów komunikacji. Przykładowo oddzielne checkboxy w formularzu na stronie internetowej dla newslettera, oddzielnie na smsy z informacjami o promocjach, oddzielnie na marketing telefoniczny.

Ustawa praktycznie eliminuje możliwość realizacji tzw. cold calli i cold maili bez uprzedniej zgody odbiorcy. Tak więc każda wiadomość elektroniczna posiadająca cel handlowy, w szczególności do potencjalnego klienta biznesowego, wymaga uzyskania od niego wcześniejszej zgody.

Wspomnieć należy również, że nowe przepisy przewidują surowsze kary za naruszenie przepisów dotyczących komunikacji marketingowej. Kary mogą sięgać do 3% przychodu ukaranego podmiotu lub do 1 000 000 zł!

Nie zmienia się jednak fakt, że zgodę na marketing, powinieneś uzyskać jeszcze przed wysłaniem pierwszej wiadomości. Co więcej nie określono jednego, prawidłowego sposobu odbierania zgody marketingowej – ważne, żeby tak zgoda była w pełni dobrowolna, jasna i konkretna. Użytkownik powinien mieć możliwość niewyrażenia zgody, a jeśli zdecyduje się ją wyrazić, żeby wiedział na co dokładnie się zgadza.

Prawidłowe nawiązanie kontaktu z potencjalnym klientem, zarówno przedsiębiorcą jak i konsumentem powinno przebiegać z zachowaniem następujących etapów: 

  • Skierowanie prośby o wyrażenie zgody na przesłanie treści marketingowej 
  • Uzyskanie wyraźnej zgody na dany kanał komunikacji 
  • Przesłanie właściwej treści marketingowej kanałem komunikacji, na który zgodę wyraził odbiorca.

Oznacza to, że każdy przedsiębiorca opierający swoje działania marketingowe na zgodzie odbiorców powinien dokonać weryfikacji, czy dotychczas uzyskane zgody spełniają wymagania nowych przepisów. Taka weryfikacja powinna obejmować nie tylko treść samych zgód, ale też sposób ich zbierania.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do kontaktu.

Zapraszamy do kontaktu: [email protected]

Nie daj im nawet piątaka więcej niż to konieczne!

Mentzen + to ciągła opieka prawno-podatkowa.
Zatem jeśli chciałbyś poczuć się bezpiecznie, a przy okazji płacić możliwie niskie podatki…

Doradztwo podatkowe w kancelarii Mentzen - doradztwo dla firm - zakładanie działalności gospodarczej

Nie daj im nawet piątaka więcej niż to konieczne!

Doradztwo podatkowe w kancelarii Mentzen - doradztwo dla firm - zakładanie działalności gospodarczej

Mentzen + to ciągła opieka prawno-podatkowa.
Zatem jeśli chciałbyś poczuć się bezpiecznie,
a przy okazji płacić możliwie niskie podatki…

Odwiedź nas również na: