16 października, 2024

Prowadzisz marketing online? Sprawdź, jakie zgody powinieneś uzyskać.

W tym artykule dowiesz się jakie zgody powinieneś uzyskać od swoich klientów, aby legalnie przekazywać im informacje marketingowe i promować swoją działalność. Zbierając adresy e-mail z Internetu, kupując bazy adresów firm czy też pozyskując takie dane w inny sposób należy pozyskać zgody marketingowe, czyli przeprowadzić tzw. legalizację bazy adresowej.

Zanim wyśle się promującego przedsiębiorcę maila należy pozyskać co najmniej trzy zgody, mianowicie:

  • zgodę na wykorzystanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego;
  • zgodę na przesyłanie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  • zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

Zgodnie z ustawą Prawo telekomunikacyjne – zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego lub przesyłania niezamówionej informacji handlowej, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

Kluczowe w tym aspekcie jest sformułowanie dotyczące telekomunikacyjnych urządzeń końcowych. Chodzi tak naprawdę o każde urządzenie podłączone do sieci (telefonicznej czy internetowej).

Każdy kontakt, mający na celu reklamę, zachętę do kupna towaru czy usługi albo wręcz przedstawienie konkretnej oferty handlowej zawierający informacje o ofercie (marketing bezpośredni)* przy użyciu telekomunikacyjnego urządzenia końcowego wymaga uzyskania zgody od odbiorcy. Taka zgoda powinna być dobrowolna, świadoma, jednoznaczna i konkretna.

Co istotne przepisy przedmiotowej ustawy nie rozróżniają tego czy wiadomości marketingowe są wysyłane do osób fizycznych będących konsumentami, przedsiębiorców czy spółek albo innych osób prawnych, obejmują one wysyłanie takich wiadomości do kogokolwiek.

Mając powyższe na uwadze dotyczy to też wysyłania wiadomości na takie adresy jak biuro@ czy sekretariat@. Nie ma znaczenia, że w takim wypadku nie zawsze przetwarza się dane osobowe – zgoda wynikająca z prawa telekomunikacyjnego i tak jest wymagana. Mimo rozbieżnych zdań w doktrynie, dla bezpieczeństwa taka zgoda powinna być uzyskana jeszcze przed wysłaniem pierwszego komunikatu.

Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną zwraca uwagę na zakaz przesyłania niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Przedmiotowa ustawa definiuje informację handlową, jako każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi.

Co istotne, przedmiotowa zgoda dotyczy wyłącznie osób fizycznych (zarówno przedsiębiorców- osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, konkretnych ich pracowników oraz konsumentów). Nie dotyczy np. spółek.

Rozporządzenie RODO – „zgoda” osoby, której dane dotyczą definiowana jest, jako dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych. Zakazane są zgody milczące, zaznaczone z góry, ukryte w innych dokumentach np. w regulaminie.

Rozporządzenie nie wymaga zgody na marketing bezpośredni. RODO wprost pozwala na kierowanie marketingu bezpośredniego własnych produktów i usług na podstawie tzw. prawnie uzasadnionego interesu administratora. Warunkiem dopuszczalności przetwarzania danych osobowych na tej podstawie jest przeprowadzenie testu równowagi i uznanie, że interes administratora danych w przetwarzaniu danych osobowych jest co najmniej równoważny wobec praw, wolności i interesów podmiotów danych osobowych.

Dodatkowo w aspekcie RODO należy pamiętać o tzw. obowiązku informacyjnym. Obowiązek informacyjny obejmuje w szczególności takie dane jak: kto przetwarza dane osoby (czyli kto jest administratorem), jakie są cele i podstawy prawne przetwarzania, jak długo będą przetwarzane dane, jakie dane będą przetwarzane, jakie prawa przysługują osobie oraz czy zostaną przekazane jakimś podmiotom trzecim.

Formy uzyskania zgody – zgodę na wysyłkę ofert handlowych można odebrać na różne sposoby np.:

  • Checkbox – czyli okienko do zaznaczenia zgody o wskazanej treści. Bez jego zaznaczenia, odbiorca nie przejdzie w procesie do kolejnego kroku. Jest to sposób znany, w szczególności, jeśli chodzi o wysyłkę tzw. newsletterów. Należy pamiętać, aby checkbox nigdy nie był zaznaczony z góry, a przycisk znajdował się na samym dole (pod treścią zgody i klauzuli informacyjnej lub odesłaniem do niej).
  • Komunikat – informację, z której wyraźnie wynika cel, w jakim pobierana jest zgoda odbiorcy. Powinien on być świadomy, że w momencie udostępnienia swojego adresu e-mail zostanie ten cel zrealizowany, np. zostanie mu wysłana oferta handlowa przedsiębiorstwa.

Zobacz również

Teksty, które musisz przeczytać!

Wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej

W tym artykule przedstawię procedurę występowania wspólnika ze spółki cywilnej, której umowa została zawarta na czas nieoznaczony. Omówię także związane z tym konsekwencje finansowe oraz wskażę najważniejsze aspekty, o których należy pamiętać.

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu

Leasing jest coraz częściej wybierany przez przedsiębiorców jako sposób sfinansowania zakupu pojazdu firmowego. Daje wiele korzyści podatkowych, ze względu na wliczenie wydatków związanych z umową leasingową i miesięcznymi ratami w koszty uzyskania przychodu. Pozostaje tylko kwestia, jak przeprowadzić cały proces zakończenia leasingu, aby później móc jak najkorzystniej sprzedać samochód.

Danina solidarnościowa kogo dotyczy i na czym polega?

W tym artykule dowiesz się:
– Kogo dotyczy danina solidarnościowa?
– Od jakich dochodów zapłacisz daninę solidarnościową?
– Czy przysługują Ci jakieś odliczenia?
– Kiedy wykazać oraz zapłacić daninę solidarnościową?

Dopłaty do kapitału – sztuczka kreatywnego księgowego

Dopłaty do kapitału mogą być świetną alternatywą dla pożyczek od wspólników. Czym się różnią, jakie mają wady i zalety? Czy mogą być wykorzystane wyłącznie do dokapitalizowania spółki,
czy może mogą mieć bardziej kreatywne zastosowanie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule, zapraszam!

Śledź nasze social media

Klaudia Czukowicz
Klaudia Czukowicz

Udostępnij artykuł

Zobacz również

Teksty, które musisz przeczytać!

Wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej

W tym artykule przedstawię procedurę występowania wspólnika ze spółki cywilnej, której umowa została zawarta na czas nieoznaczony. Omówię także związane z tym konsekwencje finansowe oraz wskażę najważniejsze aspekty, o których należy pamiętać.

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu

Leasing jest coraz częściej wybierany przez przedsiębiorców jako sposób sfinansowania zakupu pojazdu firmowego. Daje wiele korzyści podatkowych, ze względu na wliczenie wydatków związanych z umową leasingową i miesięcznymi ratami w koszty uzyskania przychodu. Pozostaje tylko kwestia, jak przeprowadzić cały proces zakończenia leasingu, aby później móc jak najkorzystniej sprzedać samochód.

Danina solidarnościowa kogo dotyczy i na czym polega?

W tym artykule dowiesz się:
– Kogo dotyczy danina solidarnościowa?
– Od jakich dochodów zapłacisz daninę solidarnościową?
– Czy przysługują Ci jakieś odliczenia?
– Kiedy wykazać oraz zapłacić daninę solidarnościową?

Dopłaty do kapitału – sztuczka kreatywnego księgowego

Dopłaty do kapitału mogą być świetną alternatywą dla pożyczek od wspólników. Czym się różnią, jakie mają wady i zalety? Czy mogą być wykorzystane wyłącznie do dokapitalizowania spółki,
czy może mogą mieć bardziej kreatywne zastosowanie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule, zapraszam!

Śledź nasze social media

Oto, co również warto przeczytać

Zebraliśmy treści, które idealnie dopełnią artykuł.
Informacje o promocjach
2 października, 2025
Omnibus, czyli dyrektywa wprowadzająca zmiany w przepisach chroniących konsumentów zrewolucjonizowała informacje o cenach i promocjach już w 2023 roku, ale codzienna praktyka sprzedawców wciąż pokazuje, że nie każdy „na serio” podchodzi do obowiązków informacyjnych.
Przeczytaj całość
Butelki do zwrotu
30 września, 2025
Od 1 października 2025 r. w Polsce formalnie startuje system kaucyjny na wybrane opakowania po napojach. Przy kasie zapłacimy kaucję, a po zwrocie oznaczonego pustego opakowania odzyskamy ją w całości. Tyle teoria - w praktyce pierwsze miesiące będą przejściowe, a nowe oznaczenia i punkty zwrotu będą pojawiać się stopniowo.
Przeczytaj całość
Wyższe wynagrodzenie
18 września, 2025
Umówione wynagrodzenie ryczałtowe kontraktu nie jest adekwatne do ostatecznego nakładu pracy i co teraz?
Przeczytaj całość