5 lutego, 2024

Nowe obowiązki wynikające z wdrożenia tzw. dyrektywy plastikowej

W tym artykule dowiesz się o nowych obowiązkach związanych z opłatami ciążącymi na przedsiębiorcach w związku z wdrożeniem tzw. dyrektywy plastikowej a dokładnie unijnej dyrektywy Single Use Plastic (SUP). W niniejszym wpisie zostaną omówione kwestie jak:
- opłata od użytkownika końcowego,
- opłata coroczna,
- opłata na publiczne kampanie edukacyjne.

W swoim założeniu dyrektywa plastikowa ma na celu ograniczenie ilości plastikowych jednorazówek w obrocie. Ustawodawca już w 2023 roku nałożył na przedsiębiorców obowiązki m.in. w zakresie uzyskania wpisu w rejestrze BDO oraz prowadzenia ewidencji, a następnie składania sprawozdań o masach i ilościach produktów jednorazowego użytku, którymi gospodarowali.

Od 1 stycznia 2024 roku implementująca dyrektywę nowelizacja ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw z 14 kwietnia 2023 r. nakłada dodatkowe wymogi na przedsiębiorców – dalej jako „ustawa”. Jednym z pojawiających się obowiązków jest uiszczanie następujących opłat:

Opłata od użytkownika końcowego

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie stawek opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami – pobierana będzie przez przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego lub jednostki gastronomiczne, którzy wydają użytkownikom końcowym produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku 6 do ustawy. Są to opakowania na napoje lub żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę stricte w te opakowania. Przedsiębiorcy pakujący i oferujący za pomocą urządzenia vendingowego napoje lub żywność w wymienione w tym załączniku, będą zobowiązani do poniesienia opłaty.

Stawki te wynoszą:

  • 0,20 zł za sztukę – w przypadku kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek;
  • 0,25 zł za sztukę – w przypadku pojemników na żywność, w tym pojemników takich jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowanych w celu umieszczania w nich żywności.

Opłata coroczna

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie stawek opłaty na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz utworzenia i utrzymania publicznych systemów zbierania tych odpadów – ponoszona będzie przez przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 9 do ustawy.

Stawki rozporządzenia wynoszą:

  • 0,10 zł za 1 kg: pojemników na żywność, paczek i owijek wykonanych z elastycznych materiałów zawierających żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia z paczki lub owijki bez żadnej dalszej obróbki, pojemników na napoje o pojemności do trzech litrów, kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek, lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego,
  • 0,01 zł za sztukę: wyrobów tytoniowych z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtrów zawierających tworzywa sztuczne sprzedawanych do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi, o których mowa w sekcji III załącznika nr 9 do ustawy,
  • 0,01 zł za sztukę: chusteczek nawilżanych, balonów, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań, które to balony nie są rozprowadzane wśród konsumentów.

Opłata na publiczne kampanie edukacyjne

Zgodnie z ustawą stawki tej opłaty zostały określone na poziomie:

  • 0,05 zł za 1 kg wprowadzonego do obrotu produktu wymienionego w pkt 8 załącznika nr 10 do ustawy (lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego),
  • 0,01 zł za 10 sztuk wprowadzonych do obrotu produktów wymienionych w pkt 5 załącznika nr 10 do ustawy (wyroby tytoniowe – dla wyrobów tytoniowych jedną formą realizacji obowiązku jest wniesienie opłaty na rachunek urzędu marszałkowskiego),
  • 0,01 zł za sztukę wprowadzonych do obrotu produktów wymienionych w pkt 6, 7 i 9 załącznika nr 10 do ustawy (chusteczki nawilżane, balony, podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów).

Przedsiębiorca, wykonuje obowiązek finansowania publicznych kampanii edukacyjnych:

  • przeznaczając środki w terminie do dnia 1 marca roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, którego dotyczy opłata, na publiczne kampanie edukacyjne,
  • wnosząc na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego w terminie do dnia 15 marca roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, którego dotyczy opłata, na publiczne kampanie edukacyjne.

Śledź nasze social media

Oto, co również warto przeczytać

Zebraliśmy treści, które idealnie dopełnią artykuł.
Zarząd siedzący przy stole
28 sierpnia, 2025
Fundacja rodzinna to narzędzie, które ma ułatwiać sukcesję i ochronę majątku rodzinnego. Zanim jednak stanie się pełnoprawnym podmiotem wpisanym do Rejestru Fundacji Rodzinnych, działa jako fundacja rodzinna w organizacji.
Przeczytaj całość
26 sierpnia, 2025
W praktyce stosowania estońskiego CIT jednym z kluczowych zagadnień pozostaje właściwe rozumienie pojęcia ukrytych zysków. Z uwagi na mało precyzyjną definicję ustawową bardzo często występujemy w imieniu Klientów z wnioskami o interpretację indywidualną, w celu jednoznacznego ustalenia czy dane świadczenie będzie ukrytym zyskiem.
Przeczytaj całość
Konsola do gier
21 sierpnia, 2025
W określonych sytuacjach wydatek na zakup konsoli do gier może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.
Przeczytaj całość