Deweloperzy muszą przygotować się do realizacji nowych obowiązków, wśród których znajdzie się:
Obowiązek zamieszczania na stronie internetowej podmiotu:
- części ogólnej prospektu informacyjnego, dotyczącego przedsięwzięcia deweloperskiego lub zadania inwestycyjnego,
- informacji o adresie siedziby dewelopera, a w przypadku, gdy deweloper jest osobą fizyczną – adresie głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, adresie lokalu, w którym prowadzona jest sprzedaż,
- informacji o sposobie kontaktu nabywcy z deweloperem,
- informacji o lokalizacji przedsięwzięcia deweloperskiego lub zadania inwestycyjnego.
Dodatkowo konieczne staje się zamieszczenie na stronie internetowej dewelopera informacji o:
- cenie m2 powierzchni użytkowej każdego z oferowanych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych oraz całej nieruchomości lub jej części, będących przedmiotem umowy,
- cenie pomieszczeń przynależnych, o których mowa w art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej „pomieszczeniami przynależnymi”), lub praw niezbędnych do korzystania z lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, jeżeli cena tych pomieszczeń lub praw nie jest uwzględniona w cenie, o której mowa wyżej, w literze a,
- innych niż określone wyżej świadczeniach pieniężnych, które nabywca zobowiązany jest spełnić na rzecz dewelopera w wykonaniu umowy przenoszącej własność.
Powyższe informacje odnoszące się do ceny muszą uwzględniać VAT.
Obowiązek aktualizacji danych na stronie:
W przypadku zmiany w cenach i świadczeniach pieniężnych – deweloper, z dniem tej zmiany, musi uaktualnić informacje na stronie internetowej z podaniem daty tej zmiany. Przy czym – zachowuje dotychczas podane informacje, począwszy od dnia rozpoczęcia sprzedaży.
Przekazywanie danych do ministerstwa:
Nadto – podmiot jest zobowiązany do przekazywania powyższych danych raz na dobę ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji (https://dane.gov.pl/pl/knowledgebase/useful-materials/nowy-przewodnik-dla-dostawcow-danych).
Reklamy i ogłoszenia:
W reklamach, ogłoszeniach i ofertach sprzedaży kierowanych do nabywców deweloper jest obowiązany podawać adres strony internetowej, na której znajdują się powyższe informacje – o przedsięwzięciu, o deweloperze i o cenach.
Kary za naruszenia obowiązków:
O karach rozprawia art. 106 ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów.
Prezes Urzędu może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary, jeżeli przedsiębiorca ten, choćby nieumyślnie dopuścił się naruszenia zakazu określonego w art. 24 (stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów).
Dodatkowy aspekt finansowy:
W przypadku rozbieżności pomiędzy ceną podaną na stornie internetowej a ceną oferowaną przy zawarciu umowy, nabywca ma prawo żądania od dewelopera zawarcia umowy po cenie dla niego najkorzystniejszej.
Przepisy przejściowe – dla podmiotów już działających na rynku:
Podmiot, który rozpoczął sprzedaż lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych w ramach przedsięwzięcia deweloperskiego lub zadania inwestycyjnego albo rozpoczął sprzedaż, przed dniem wejścia w życie zmian, zobligowany jest dostosowywać się do nowych wymogów w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy tj. do 11 sierpnia 2025 roku.
W takim przypadku wymagane informacje podaje się wyłącznie w odniesieniu do lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych, których własność nie została przeniesiona na rzecz nabywców przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, według stanu od dnia ich udostępnienia na stronie internetowej.