3 października, 2022

Znów o alkoholu, czyli podatek piwny

Sącząc piwo w pubie ze szklanki z logo producenta, czy siedząc w ogródku pod parasolem z symbolem ulubionego drinka – większość z nas nie zdaje sobie sprawy, ile właściciela pubu może to kosztować.

 

Jak już wiemy, alkohol jest jednym z najwyżej opodatkowanych dóbr. Najwyższa stawka VAT, jeszcze akcyza i dochodowy. To nie wszystko. Ustawodawca przewidział również opłatę za to, że reklamujemy napoje alkoholowe – jest to tzw. podatek piwny. Obowiązek ten przemycił On w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Jak możemy przeczytać: “Podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi.”

 

Ustawodawca posługuje się tutaj pojęciem opłaty, natomiast w doktrynie popularna jest nazwa “podatek piwny”, dlatego też w niniejszym artykule pozwolę sobie opisywać tę daninę zamiennie.

 

Logo na parasolu to reklama?

 

W pierwszej kolejności musimy się zastanowić, czy umieszczanie znaków towarowych napojów alkoholowych na różnych przedmiotach to już reklama. W opinii wielu jest to przecież tylko umieszczanie logo, a nie zachęcanie do zakupu. Z odpowiedzią przychodzi do nas również ww. ustawa, gdzie wprost wskazuje definicję reklamy napojów alkoholowych. Z przepisów tych wynika, że jest to “publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych”. Dlatego, jeżeli w ramach świadczonych przez nas usług umieszczamy logo alkoholu na kuflu, parasolu, podkładce, lodówce czy w innym miejscu i otrzymujemy za to wynagrodzenie – musimy się zastanowić, czy nie ciąży na nas dodatkowy obowiązek, jakim jest podatek piwny.

 

Jaki woltaż ma podatek piwny?

 

Stawka podatku piwnego wynosi 10%. Tyle zapłacimy od wartości (netto) świadczonych usług reklamowych. Wskazuje się również, że nawet jeżeli usługi te świadczymy bezpłatnie, nie uciekniemy od tej opłaty. Podatek piwny należy wówczas zapłacić w drodze szacowania za tę usługę.

 

Zapłata wysokoprocentowego podatku piwnego.

 

Skoro wiemy już, kto musi zapłacić podatek piwny i w jakiej wysokości – musimy dowiedzieć się, kiedy i gdzie musimy go zapłacić. Obowiązek złożenia deklaracji na formularzu DRA-2 podatku piwnego ciąży na nas do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniał obowiązek wystawienia faktury za usługi zareklamowania napojów procentowych. Natomiast opłatę musimy uiścić samodzielnie do ostatniego dnia tego miesiąca.

 

%%% w kosztach uzyskania przychodu?

 

Ustawodawca jednak zlitował się nad przedsiębiorcami i ustanowił, że taka opłata za reklamę alkoholu może mimo wszystko stanowić koszt uzyskania przychodu w działalności. Mówi o tym wprost w art. 13(2) ust. 6.

 

Jak widać, Państwo skutecznie zniechęca obywateli nie tylko do spożywania, ale i też samego reklamowania napojów alkoholowych. I mówimy tutaj nie tylko o wysokoprocentowych napojach, ale i tych słabszych. Złośliwi mogliby spytać, co w Polsce bardziej szkodzi – piwo, z 5% zawartości alkoholu czy podatki – odbierające większość naszych dochodów.

Zobacz również

Teksty, które musisz przeczytać!

Wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej

W tym artykule przedstawię procedurę występowania wspólnika ze spółki cywilnej, której umowa została zawarta na czas nieoznaczony. Omówię także związane z tym konsekwencje finansowe oraz wskażę najważniejsze aspekty, o których należy pamiętać.

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu

Leasing jest coraz częściej wybierany przez przedsiębiorców jako sposób sfinansowania zakupu pojazdu firmowego. Daje wiele korzyści podatkowych, ze względu na wliczenie wydatków związanych z umową leasingową i miesięcznymi ratami w koszty uzyskania przychodu. Pozostaje tylko kwestia, jak przeprowadzić cały proces zakończenia leasingu, aby później móc jak najkorzystniej sprzedać samochód.

Danina solidarnościowa kogo dotyczy i na czym polega?

W tym artykule dowiesz się:
– Kogo dotyczy danina solidarnościowa?
– Od jakich dochodów zapłacisz daninę solidarnościową?
– Czy przysługują Ci jakieś odliczenia?
– Kiedy wykazać oraz zapłacić daninę solidarnościową?

Dopłaty do kapitału – sztuczka kreatywnego księgowego

Dopłaty do kapitału mogą być świetną alternatywą dla pożyczek od wspólników. Czym się różnią, jakie mają wady i zalety? Czy mogą być wykorzystane wyłącznie do dokapitalizowania spółki,
czy może mogą mieć bardziej kreatywne zastosowanie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule, zapraszam!

Śledź nasze social media

Daria Pawłowska
Daria Pawłowska

Udostępnij artykuł

Zobacz również

Teksty, które musisz przeczytać!

Wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej

W tym artykule przedstawię procedurę występowania wspólnika ze spółki cywilnej, której umowa została zawarta na czas nieoznaczony. Omówię także związane z tym konsekwencje finansowe oraz wskażę najważniejsze aspekty, o których należy pamiętać.

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu

Leasing jest coraz częściej wybierany przez przedsiębiorców jako sposób sfinansowania zakupu pojazdu firmowego. Daje wiele korzyści podatkowych, ze względu na wliczenie wydatków związanych z umową leasingową i miesięcznymi ratami w koszty uzyskania przychodu. Pozostaje tylko kwestia, jak przeprowadzić cały proces zakończenia leasingu, aby później móc jak najkorzystniej sprzedać samochód.

Danina solidarnościowa kogo dotyczy i na czym polega?

W tym artykule dowiesz się:
– Kogo dotyczy danina solidarnościowa?
– Od jakich dochodów zapłacisz daninę solidarnościową?
– Czy przysługują Ci jakieś odliczenia?
– Kiedy wykazać oraz zapłacić daninę solidarnościową?

Dopłaty do kapitału – sztuczka kreatywnego księgowego

Dopłaty do kapitału mogą być świetną alternatywą dla pożyczek od wspólników. Czym się różnią, jakie mają wady i zalety? Czy mogą być wykorzystane wyłącznie do dokapitalizowania spółki,
czy może mogą mieć bardziej kreatywne zastosowanie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule, zapraszam!

Śledź nasze social media

Oto, co również warto przeczytać

Zebraliśmy treści, które idealnie dopełnią artykuł.
Długopis leżący na kalendarzu
17 października, 2025
Zbliżają się terminy na przygotowanie dokumentacji cen transferowych za 2024 r. Dowiedz się, jakie są progi transakcyjne, kiedy złożyć informację TPR i kogo dotyczą zwolnienia. Kompleksowy poradnik dla firm.
Przeczytaj całość
Dwie osoby pracujące w firmie IT
13 października, 2025
Ministerstwo Finansów zapowiada nowelizację przepisów, które ograniczają możliwość korzystania z ulgi IP Box. Wprowadzenie zmian argumentuje uszczelnianiem systemu podatkowego oraz powiązaniem preferencji z faktycznym prowadzeniem działalności badawczo-rozwojowej.
Przeczytaj całość
Dokumenty na biurku
8 października, 2025
Kwestia obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych w przypadku połączenia podmiotów powiązanych od lat budzi wątpliwości wśród podatników. W praktyce często pojawia się pytanie, czy transakcje realizowane pomiędzy spółkami, które ostatecznie łączą się w ramach jednego podmiotu, powinny być objęte obowiązkiem dokumentacyjnym – zwłaszcza jeżeli w wyniku połączenia powstaje jeden podatnik składający wspólne zeznanie CIT-8.
Przeczytaj całość